Att spela på arbetstid

Med lite tid på jobbet så tänkte jag att jag kunde skriva lite mer på bloggen, och med tanke på att jag spelar Clash of Clans bara för att barnen tycker om att titta på när jag spelar så blev det passande att skriva om det.

I början på förra terminen så försökte jag att spela lite på PS Vitan och 3DSn men det jag i slutändan fastnade mest för att spela var mobilspel då de är enklare att bara lägga ner ifall barnen får en extra rast som de vill ner till skolcaféet under. Efter någon vecka på fritidshemmet på fick en arbetskollega mig att börja spela Clash of Clans och barnen ville titta på medan jag byggde upp min by, men efter ett tag så fastnade jag helt för det simpla strategispelet och började spela det även i caféet.
20140109-110421.jpgFör er som aldrig har sett eller spelat det så är det ett strategispel som är i samma stuk som Farmville och andra Facebook-spel som kräver att man väntar på att ens byggnader blir färdiga, i början tar det bara några minuter för dem att bli klara men senare tar det dagar. Även ens trupper tar tid att träna men det tar inte lika lång tid, då de jag har stött på än så länge som tar längst tid tar 30min och de jag använder mig mest av tar 25sec för en soldat. Spelet går ut på att man ska bygga upp sin by till att bli så bra som möjligt så att inte andra spelare kan förstöra den. När man blir attackerad av en annan spelare som förstör ens by så reparerar byn sig igen och om de har förstört över en viss procent som jag tror är 40% så får man en sköld som skyddar ens by i några timmar eller tills man själv attackerar någon. Man kan välja att gå med i en clan som man kan chatta med och skänka trupper till varandra. I spelet finns det även möjligheten att via microtransaktioner köpa sig till mer resurser men det är inget man känner sig någonsin till att göra.
Men för att återgå till varför jag tycker just detta spelet är för att attackerna går snabbt då man bara har lite över 2min på sig och det gör att jag hinner lägga ner spelet snabbt ifall eleverna kommer in i caféet. Nackdel är att man kan inte pausa mitt i attacken efter att tiden börjat ticka ner.

Nu efter att ha spelat spelet sedan början på september så är det snart dags att uppgradera min Townhall till level 8 så att jag får lite nya byggnader och kommer vara tvungen att göra om min by på nytt så att jag kan få ut så mycket av dem som möjligt.

Kommentera

