Spelår 2012!

Mycket sent färdigskrivet inlägg då det påbörjades i januari ungefär.
Med två nya spelmaskiner (PSV och 3DS) och en uppdaterad dator (allt byttes ut i omgångar…) och en iPhone 4s så ser man en potential för att nya spel skulle klaras… blev ett par, men även mycket gammalt. Men att spela var det periodvis något jag egentligen inte hade lust med och därmed klarade jag inte så många spel som det borde ha blivit. Började året med att klara en del gamla spel.

AACB-minissassins Creed: Brotherhood
Spelades på: PC
Klarades den 2/1
Jag hade egentligen redan klarat detta innan, men köpte det billigt under någon online-rea. Egentligen inte det bästa spelet i serien, men var värt att spela igenom igen.

VHFoJ-miniVandal Hearts: Flames of Judgement
Spelades på: PS3
Klarades den 4/1
Hade funderat länge på att skaffa detta länge på 360, men blev till PS3 istället. Rätt ok taktiskt-rpg som inte var allt för advancerat. Spelet hade gärna fått innehålla lite mer saker att göra som sido handlingar som är intressanta och bygger upp ens relationer med de andra karaktärerna.

Yakuza-miniYakuza
Spelades på: PS2
Klarades den 9/1
Då jag redan hade klarat 3an & 4an så var det dags för de två första spelen i serien och det är inget jag ångrar. Tycker fortfarande att 3an var det bästa spelet i serien, men allt jag inte hade riktigt förstått innan blev tydligt nu och jag fick en djupare insyn i seriens karaktärer som återkommer i sido-uppdragen i de senare spelen.

Yakuza2-miniYakuza 2
Spelades på: PS2
Klarades den 15/1
Med detta spelet fick jag uppleva den sista delen jag hade att uppleva innan 5an kommer ut i huvudserien. För att ha sina år på nacken så var spelet inte mycket mindre eller okontrollerbart än vad de andra spelen i serien.

Suikoden4-mini

Suikoden IV
Spelades på: PS2

Klarades den 19/1
Suikoden har sedan ett bra tag varit min favoritserie inom jRPG fronten, men med detta spelet så kände jag att det skulle bli ändring, sedan hjälper det inte att Konami vägrar släppa fler spel i serien utanför Japan.

KKL2DD-miniane & Lynch 2: Dog Days
Spelades på: PS3
Klarades den 19/2
Var nog ett av de sämre spelen jag spelat av de Danska spelutvecklarna! Spelade igenom hela spelet med min lillebror (som tyckte att det sög), vad jag tyckte kan läsas om mer här! >>

LLPotC-miniego Pirates of the Caribbean
Spelades på: PS3

Klarades den 23/2
LEGO… spelar jag så fort jag får chansen, vet att spelen är ”barn”-spel, men det hindrar mig inte från att ha kul med dem. Lånade jag på stadsbiblioteket och skrev vad jag tyckte om det, kan läsas här!>>

MMtDB-miniuramasa: The Demon Blade
Spelades på: Wii
Klarades den 7/3
Lugnt det snyggaste spelet jag spelade 2012! Spelet var nog även det snyggaste någonsin jag spelat, älskade den ritade stilen som passade spelet riktigt bra. Muramasa-texten jag påbörjade förra året skrev jag snabbt färdigt nyligen och det kan läsas här!>>

Suikoden5-miniSuikoden V 
Spelades på: PS2
Klarades den 10/3
Efter att ha klarat Suikoden IV så kändes det rätt att klara nästa spel i serien med. Jag tyckte det var bättre än 4an, men jag tyckte inte om låten som spelades i Haud Village.

tAoT-miniThe Adventure of Tintin 
Spelades på: PS3
Klarades den 11/3
Tintin lånade jag på biblioteket och spelade det bara för att variera vad för typ av spel jag spela så att man skulle få lite variation.

MMMBN3W-miniegaman Battle Network 3 White
Spelades på: GBA

Klarades den 2/4
Älskade 1an och 2an men hur blev nästa del i serien? Tog efter många år tag i att klara 3e spelet i serien, men tyckte serien hade tappat och kommer nog aldrig skaffa 4an eller klara 5an.

UGA-miniUncharted: Golden Abyss
Spelades på: PS Vita
Klarades den 20/4
Blev såklart Uncharted till Vitan när den kom ut och var ett bra spel för att vara ett sidospel till serien. Synd är väll att Naughty Dog hade nog kunnat dra ur mer kraft och funktioner av PS Vitan vilket hade gjort spelet till en ännu bättre upplevelse.

GTA1-miniGTA (1an)
Spelades på: PC
Klarades den 21/5
Hade faktiskt aldrig klarat spelet innan och det blev dags nu. Var inget speciellt sett med dagens ögon, men det roade mig i ett par dagar.

LLAN-mini.A. Noire
Spelades på: PS3
Klarades den 16/6

Idén var riktigt bra med detta spel, men även om handlingen var intressant med så förstördes ibland spelet av dess ologiska samband som man skulle hitta.

SRtT-miniSaints Row: The Third
Spelades på: PC
Klarades den 1/7
Hade gett Saints Row flera chanser innan, men fick ge upp på grund av buggar som denna. Medan tvåan tröttnade jag redan i början på spelet.
Men när jag köpte trean på en Steam-rea och hade fått Jaceks gamla grafikkort så gav jag serien en ny chans. Spelet var fyllt av roliga men tyvärr väldigt sexistiska skämt, och spelet var en bra pause från de annars seriösare spelen som jag brukar spela.

D3-miniDiablo III
Spelades på: PC
Klarades den 21/7
Diablo II var mitt första ordentliga pc-spel (räknar inte backpacker jr som jag fick till datorn), vilket en klasskompis hade predikat om för mig under hela vårt läger i sjuan (veckan innan Lord of Destruction kom ut). Jag längtade efter spelet, jag uppgraderade datorn i syfte för spelet… jag tröttnade efter en genomspelning. Spelet var aldrig värt den väntan, men kanske blir en nytändning till PS3 varianten.

GS-miniGolden Sun
Spelades på: GBA

Klarades den 29/8
Det blev bara nionde gången jag klarade detta spelet. Tanken var att jag skulle spela de andra spelen direkt efter, men som ni kan se så blev det inte så.

SSD-minileeping Dogs
Spelades på: PS3
Klarades den 11/9
Enligt mig var det ett riktigt bra spel som borde ha fått med cred än det fick. Jag hoppas att det kommer ett nytt spel i denna IPn. Personligen trivdes jag aldrig med att skjuta i spelet, utan hoppade helst in i närstrid så ofta jag kunde.

LHPY57-miniLego Harry Potter: Year 5-7
Spelades på: PS3

Klarades den 23/9
Tycker man om Harry Potter och de andra LEGO-spelen så finns det ingen större anledning att inte spela detta spelet. Som med de andra spelen var det för enkelt att få Platina-trophyn.

TToGf-miniales of Graces f
Spelades på: PS3

Klarades den 30/9
Orkade tyvärr aldrig vänta in den europeiska releasen av spelet utan valde att importera det. Precis som de andra Tales-spelen så tyckte jag även om detta och ångrar inte en enda sekund jag la på spelet. Hoppas på att Xillian dock blir bättre.

MP3-miniMax Payne 3
Spelades på: PS3

Klarades den 25/10
Årets bästa spel med en del konkurrens av Sleeping Dogs. Att få återse mr Payne efter så många år gjorde mig glad. Spelet hade en spännande atmosfär och få stunder jag ville lägga undan handkontrollen. För er som vill ha ett högkvalitativt action-spel rekommenderar jag att ni tar en titt på detta.

AC3-miniAssassins Creed III
Spelades på: PS3

Klarades den 9/12
Årets besvikelse måste jag säga! Jag hade höga förväntningar på att detta spelet skulle leverera en minst lika bra och intressant handling som de andra spelen, men kände att spelet var bara tråkigt och tillförde mest med att ge en vacker miljö. Känns som att det inte lika omtalade PS Vita-spelet AC3: Liberation hade varit bättre än detta om det inte varit för sin sparfils-dödande bugg.

Kommentera

