Muramasa the Demon Blade (Wii)

Muramasa var ett spel som jag upptäckte av en ren slump när jag satt och googlade efter information om spel som konst som jag tänkte skriva en text om (det blev aldrig färdigskrivet då datorn jag skrev på dog… *tyst minut* … och jag aldrig orkade skriva om det från början), men även med brist på pengar så hade jag tur att Jacek hade skaffat spelet. När jag lånade spelet av Jacek första gången så hade jag egentligen ingen lust att spela ett sådant spel, utan var ute efter något mer i stil med … Final Fantasy VII för typ då 9 gången, men jag försökte att spela det ändå och jag blev nykär i den grafiska stilen, men i brist på lust att spela det så gav jag upp det rätt snabbt och gav tillbaka spelet.
Förra året så började någon av @nordiclania och @explewd att prata om spelet på twitter och jag blev sugen på att ge det en ny chans, vi snackade om att vi skulle spela det samtidigt men då vi alla var upptagna med andra spel så fick vi vänta tills det passade oss bättre. Runt den 15e februari (har jag för mig) började Lania att spela spelet medan jag och Explewd startade nästan en vecka senare. Den grafiska stilen tilltalar mig än, men denna gången kände jag mig mer sugen på att spela färdigt spelet.

Jag valde att börja spela spelet med en vanlig Nintendo Wii Classic Controll (tilläggskontroll till Wii-moten) men fick snabbt ont av längre stunder och valde därför att vänta in en Nintendo Wii Classic Controller Pro som jag hade beställt för att spela Xenoblade Chronicles med, vilket jag starkt rekommenderar att folk skaffar då den känns mycket bekvämare att spela med än den vanliga kontrollen. Kontrollen var lätt och behövde inte lika mycket djupgående sittande med som svärdens attacker.
Jag spelade igenom med båda karaktärerna och fick en djupgående handling som kretsar kring pånyttfödelse och religion. Egentligen var handlingen inget märkvärdigt, men fick i alla fall mig att tänka till ett par gånger om vad egentligen religionens betydelse.
Grafiken är underbar i spelet och är just det man ska uppleva av spelet. Tycker nu i efterhand att Dust är ett bättre och snyggare spel, men ingen av dem borde ignoreras.

Denna texten blev lite snabbt avslutad ett år efter jag hade börjat skriva på den och kan därför kännas lite hafsigt avslutad.

One response to “Muramasa the Demon Blade (Wii)

  1. Pingback: Spelår 2012! | Gnoit's blogg·

Kommentera

